I veckan som gick…

veckans-affarer

…såg jag det mörkaste och kanske bästa The Leftovers-avsnittet denna säsongen; avsnitt fem. Seriens andra säsong är minst lika stark som den första, och den förtjänar mer uppmärksamhet än vad den får. Fina skådespelarinsatser från hela ensemblen och bäst av alla är Carrie Coon.

…gjordes jag uppmärksam på @zackkanters tweet om en gammal manual från CIA:s föregångare OSS. Manualen innehåller instruktioner om hur man bäst saboterar en organisation innifrån. En av instruktionerna lyder (fritt och hastigt översatt) ”Håll tal. Prata så ofta som möjligt, och prata länge. Understryk dina ‘poänger’ med anekdoter och personliga erfarenheter. […] Ta upp irrelevanta frågor så ofta som möjligt”. Manualen är en måste-läsning och finns i sin helhet här.

…hostade jag så hårt och mycket att jag fick träningsvärk – i ryggen.

…läste jag i The Atlantic om nobelpristagaren Angus Deatons senaste undersökning. Den visar att sedan 1988 har dödligheten sjunkit stadigt för alla nationaliteter, etniciteter och åldersgrupper, förutom för en grupp: lågutbildade vita amerikaner i medelåldern. Bland I-ländernas befolkningar i stort har dödligheten sjunkit med två procent per år, men för lågutbildade medelålders vita i USA har den istället gått upp med en halv procent årligen.

…såg jag nya Bond-filmen Spectre, och gav den 5/10 på IMDb. Mikroressension: Mästerlig öppningsscen, snygga kläder, blek story.

…kunde jag inte sluta nynna på Iris DeMent – Let The Mystery Be. Låten används som intro till säsong två av The Leftovers.

…fick jag en helt ny bild av kor. Detta efter att ha sett videon nedan (och nej, den har faktiskt inget att göra med Cowspiracy).

 

 

Kommentera

