Man ska sluta titta på den sämsta serien man följer – eller?

”Man ska alltid sluta titta på den sämsta TV-serien man följer” – så lyder min populärkulturella devis. Den innebär rotation i stallet av serien man följer då en bortvald serie öppnar upp plats för en ny att ges chansen. Denna devis har fått mig att säga upp bekantskapen med serier som Scandal, Scrubs och Suits.

Och nu borde det vara dags att säga adjö till How I Met Your Mother. Kvaliten på säsong sju och åtta var betydligt sämre än de tidigare men jag accepterade detta då vissa avsnitt fortfarande var riktigt roliga. Men säsong nio som nu sänds (den sista någonsin) är verkligen fruktansvärt dålig och det gör mig så ledsen. Karaktärerna och handlingen har totalt spårat ur och säsong nio har ännu inte fått mig att skratta en enda gång. Jag är osäker på om det tidigare funnits en serie vars kvalitet sjunkit lika dramatiskt i slutet. Så varför slutar jag inte bara följa How I Met Your Mother, varför frångå min devis?

För mig handlar det om lojalitet. Jag upptäckte serien när den fjärde säsongen precis skulle börja. Julhelgen 2009 plöjde jag de tre första säsongerna. Jag blev förälskad och självklart nyfiken på vem mamman skulle visa sig vara (jag, precis som många andra, trodde i början att mamman nog ändå skulle vara Robin, men icke). Just upplägget med att ‘future Ted’ berättar minnen för sina barn gör att man inte bara accepterar att serien har en berättarröst (annars ofta ett obehagligt inslag – tänkt Desperate Housewifes eller Grey’s Anatomy), utan att även man köper alla overkliga händelser – de är ju bara minnen och vi vet alla hur de förändras och förskönas med tiden. Att ge upp serien nu, så nära slutet, vore att svika den nyfikenheten som väcktes julen 2009 och alla de skratt serien tidigare gett mig. Mot bättre vetande kommer jag fortsätta följa How I Met Your Mother till det bittre slutet.

Kommentera

