Livsöde: Violet Jessop

I början av 1900-talet lät det engelska rederiet White Star Line bygga tre stora oceanångare: Titanic, Olympic och Britannic – den så kallade Olympic-klassen. De tre fartygen blev olycksbrabbade. Titanic förliste under sin jungfrufärd 1912, Britannic sänktes av en tysk mina 1916 och Olympic var inblandat i en rad incidenter och kolliderade bland annat med ett brittiskt krigsfartyg 1911. En kvinna var med om och överlevde samtliga tre olyckor.

Violet Constance Jessop föddes 2 oktober 1887 i den argentiska hamnstaden Bahía Blanca. Violets föräldrar var irländare som immigrerat till Argentina i mitten på 1880-talet. Som liten flicka drabbades Violett av tuberkulos. Läkarna trodde inte att hon skulle överleva men Violett blev sakta bättre och blev tillslut helt frisk. William Jessop, Violets pappa, arbetade på en fårfarm och efter att han avled återvände resten av familjen till Storbritannien. Violets mamma Katherine började arbeta på Royal Mail Lines fartyg. När Katherines hälsa blev sämre började även Violet arbeta för Royl Mail Line och efter det White Star Line, trots att hon ogillade tanken på att arbeta på fartyg som trafikerade Nordatlanten med dess hårda väder.

1911 jobbade Violet på White Star Lines flaggskepp RMS Olympic. Olympic andades lyx och var vid den tiden världens största civila fartyg – 290 meter lång och nio deck hög. Besättningen var nästan 1000 man stark och Violet arbetade som värdinna. 20 september, drygt tre månader efter sin jungfruresa, kolliderade Olympic med krigsfartyget HMS Hawke utanför Englands sydkust. Hawke som hade en förstärkt för för att kunna ramma och sänka andra fartyg, rev upp ett stort hål i skrovet på Olympic. Trots att Olympic tog in vatten lyckades man för egen maskin ta sig till hamnen i Southamptom. Och Violett Jessop klarade sig helskinnad.

Våren 1912 var RMS Titanic färdigbyggd. Violet trivdes bra på Olympic med blev övertalad av en kompis att börja arbeta på Titanic istället. Titanic var ännu lyxigare och större och kallades i pressen för ”osänkbar”. Titanic kunde i allra högsta grad sjunka. Tjugo i elva på kvällen 14 april kolliderade Titanic med ett isberg och mindr eän tre timmar senare hade hon sjunkit till havets botten. Då Violett talade spanska fick hon i uppdrag att eskortera icke-engelsktalande passagerare till däck och hjälpa dem till livbåtarna. Violet själv fick plats i livbåt nummer 16. När båten började firas ner i vattnet räckte en manlig besättningsmedlem över en bebis till Violet. Efter åtta timmar plockades Violet och de andra i livbåten upp av RMS Carpathia. Väl ombord på Carpathia kom en kvinna, som sade sig vara bebisens mamma, fram till Violet och tog barnet ifrån henne utan att tacka.

Det tredje och största av fartygen i Olympic-klassen – Britannic – var färdigbyggt precis innan första världskrigets utbrott. Tanken var att Britannic skulle användas i atlanttrafik men blev istället snabbt omgjort till sjukhusfartyg. 1916 arbetade Violet Jessop som sjuksköterska inom brittiska Röda Korset. Britannic, med Violet ombord, var på väg mot den grekiska ön Lemnos när skeppet på morgonen 21 november skakades av en explosion. 20 minuter senare beordade kaptenen att alla skulle lämna fartyget. 30 minuter senare hade Britannic sjunkit. Violet evakuerades till en livbåt men var tvungen att överge den när båten höll på att sugas ner av Britannics propellrar. Violet hamnade i vattnet och drogs ner under vattnet men lyckades tillslut komma loss och upp till ytan.

Efter första världskrigets slut gick Violet tillbaka till att arbeta för White Star Line och sedemera Red Star Line för att sedan gå tillbaka till Royal Mail Line igen. Violet Jessop avled 83 år gammal i en liten by i västra England.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s